Omkostningerne til et ERP-system
Omkostningerne til et ERP-system består af mange elementer:
Købesummen . Det er de penge, du betaler, når du køber et system. Nogle gange kan du ikke købe et system, men du kan leje det for et månedligt gebyr .
Omkostningerne ved at tilpasse systemet. Et ERP -system kan bruges på forskellige måder. Leverandøren ændrer indstillingerne i systemet på en sådan måde, at det passer til din virksomheds drift . Dette kan være en tidskrævende opgave . Det kræver ikke kun indsatsen fra en eller flere konsulenter leverandøren, men også i samarbejde med nogle af disse medlemmer af dine medarbejdere , der har et indgående kendskab til den måde, virksomheden opererer.
Systemet skal være installeret på din computer – system. Leverandøren vil gøre det i de fleste tilfælde , men til en pris . Det kan være, at din computer har at blive udvidet , mere hukommelse , mere datalagring, flere arbejdsstationer , måske et nyt operativsystem . Hvis ja, det er dig , der betaler regningen. ( Hvis du bliver tilbudt en online ERP service, vil du få en meget anderledes omkostningsstruktur ) .
Systemet skal testes teknisk og funktionelt efter installation. Leverandøren vil gøre det, men deltagelse af nogle af dine medarbejdere vil være påkrævet.
Dine medarbejdere skal uddannes til at bruge systemet .
Måske er du tvunget til at ændre nogle arbejdsgange. Det er langt nemmere og billigere end at overhale systemet. Prøv at undgå selv mindre software ændringer .
Den egentlige overgang til det nye system kan resultere i ekstra omkostninger . Konvertering af filer, udfase det gamle system og lignende.
En vedligeholdelseskontrakt er ofte obligatorisk .
Lav en godtgørelse for uforudsete udgifter .
Kvantificere alle disse omkostninger og omdanne dem til de samlede månedlige omkostninger.
En lille advarsel: leverandører til tider tilbøjelig til at være vage om de samlede omkostninger ved en vare, for eksempel omkostninger til uddannelse. “Det afhænger af evnen af dine medarbejdere til at lære nye ting”, vil de sige. Eller: “Tilpasning er ikke let, fordi din virksomhed har sin unikke måde at gøre tingene”. Må ikke acceptere nogen uklarhed om omkostninger. Insistere på en klar og komplet tilbud, uden løse ender. Du vil betale dyrt for det, hvis du ikke gør.